Wanneer kies je voor een coach? En wanneer voor een therapeut?

//Wanneer kies je voor een coach? En wanneer voor een therapeut?

Wanneer kies je voor een coach? En wanneer voor een therapeut?

De ene helft van Nederland coacht de andere helft. Heb jij nog nooit een coach gehad? Dan ben je tegenwoordig best bijzonder. Coaches heb je in allerlei vormen en maten, vitaliteitscoach, lifecoach, businesscoach, burn-outcoach en ga zo maar door. Naast coaches heb je ook nog (psycho)therapeuten. Weet jij wat het verschil is? En wanneer kies je dan voor een coach? En wanneer voor een therapeut?

Het verschil, in de basis

Een therapeut gaat met je je verleden in om dat te verwerken. Terwijl een coach zich richt op de toekomst. Een therapeut richt zich vooral op het verminderen van de psychische klachten en het niet goed functioneren van een cliƫnt. Met als doel het herstellen van de psychische klachten. Een coach heeft zijn focus op het verbeteren van de prestaties en productiviteit van de coachee. Zo, nu je dat weet kun je al een keuze maken. Maar er is nog meer.

 

Opleidingsniveau

Ik schreef het al in de inleiding, er zijn veel coaches in Nederland. Iedereen mag zichzelf ook coach noemen. Ook jij als je dat leuk vindt. Dit maakt ook dat een wildgroei aan coaches is ontstaan. Er zijn wel opleidingen voor coaches. Die wisselen van een 3-daagse tot een opleiding van ruim een jaar. Zelf heb ik mijn opleiding gedaan bij Coachboulevard, een erkende post HBO opleiding. Ondanks dat het een vrij beroep is en iedereen zich coach mag noemen, zijn er wel brancheverenigingen waar een coach zich aan kan sluiten na het afronden van een gedegen opleiding, bijvoorbeeld Stir en NOBCO.

Een (psycho)therapeut of psycholoog heeft een 4-jarige universitaire opleiding gedaan. Maar, dit biedt uiteraard geen garanties. Je kunt een slechtere (psycho)therapeut treffen en een goede coach (en andersom!)

Uitgangspunten

Een (psycho)therapeut zal uitgaan van het probleem en hoe je dat kunt oplossen. Je hebt last van psychische problemen en daarmee ga je aan de slag. Denk aan faalangst, verminderd zelfbeeld of een trauma uit het verleden.

Belangrijk uitgangspunt voor coaching is dat iedereen (ook jij!) alle talenten in zich heeft, maar vaak (nog) onvoldoende gebruik van maakt.

Hiermee wordt ook duidelijk dat (psycho)therapie vaak gaat om zwaardere, complexere situaties. Coaching kan ook een luchtiger vraagstuk zijn waar je mee zit. Een goede coach zal een doorverwijzing naar een (psycho)therapeut ook met je bespreken wanneer dat beter past bij je behoefte.

Waar kies jij voor?

Wanneer je de stap wilt zetten om samen met iemand aan de slag te gaan, is het dus erg afhankelijk van je eigen behoefte. Waar wil je aan werken? Ligt het meer in het verleden, dan lijkt op het eerste gezicht een (psycho)therapeut logischer. Wil je gericht aan de slag met hoe je zaken in de toekomst anders aan kunt pakken? Bel dan vooral een coach voor een kennismakingsgesprek. Want los van alles wat ik hier in theorie op kan schrijven, de klik tussen jou en wie je ook voor je hebt, blijft heel belangrijk.

Gun jij het jezelf het cadeautje? De investering in jezelf?

By |2018-05-07T16:33:17+00:00februari 11th, 2018|Coaching|0 Comments

About the Author:

Reageer